syukran sahabat-sahabat ku

piano

http://www.youtube.com/watch?v=lcatfqF5_Xs

Monday, September 30, 2013

kadang--

kadang,saya sgt risau bila tengok muka anak murid saya.Dari senakal2 murid,hingga ke sebaik2 murid...semua sy risau,tak kira umur die br kecil2 atau dh besr dah.....

nak tau apa sy risaukan?
saya risau pd masa depan mereka...adakah sy berjaya sebenarnye menjadi seorg guru kpd mrereka?adakah sy boleh beri inspirasi yg baik kpd mereka? atau,sy hanya dianggap sebagai tukang bebel di sekolah...

jujurnya,murid skrg terlalu complicated...mereka hanya memandang guru dengan penuh rasa bosan... mereka tak memandg guru,dengan pndgn kasih syg,mereka juga tak mmndg guru dgn rasa hormat,apatah lg rasa kagum.....

itu adalah slh satu atau beberapa ujian kpd guru2 skrg>sesungguhnya.,di zaman skrg,menjadi seorg guru,bermakna perjuangan yg begitu hebat lg getir...

saya masih ingat,wktu sy sekolah dlu,sy sgt2 kagum dgn guru sy...begitu juga suasana kelas dan sekolah ketika itu.Guru bukanlah dipndg seperti singa pun,tapi,murid begitu hormat pd guru,kerana ada rasa kagum...
pandgn kami kpd guru begitu tinggi,guru pun tkyah bazir2 anak tekak nk marah2 budak.mereka hanya pening sbb kami anak murid yg slow dlm pelajaran je.mereka cuma pening,kenapakah diajar tak faham-faham....atau kenapa,murid tak mencapai keputusan memberangsangkan...

bjujurnya,zaman skrg,budak2 sepatutnya pandai2 belaka.Kerana,semua di hujung jari....--kemudahan pembelajaran,ada di mana-mana saja.Sepatutnya,zmn skrg, budak2 semakin bertamadun,kerana meningkatnya taraf ketamadunan manusia kini...

tapi,kenapakah masih ada murid yg ketinggalan di balik arus pembangunan dan globalisasi?sdgkan,guru-guru banyak sudah terlatih,bahkan excellent? Kebanyakan guru kini,memang semuanya sgt2 berilmu--kebanyakan adalah antara graduan universiti yg selalu mencapai keputusan yg baik di universiti/mahpun di maktab==

apakah yang tidak kena sebenarnya?semua tersedia megah untuk mereka,murid-murid dan pelajar sekolah

bahlkan guru juga dipaksa melakukan pelbagai kerja secara paksa rela....--byk sgt kerja yg sepatutnya kalau difikir,sepatutnya tak ada sorang pun murid yg ketiggalan?

kerajaan terlalu mendidik para guru,namu  tidak mendidik pelajar.jadi,bagaimana mereka nak terdidik?
uru yg dilabelkan dgn pelbagai kesilapan-demi-kesilapan,hingga anak murid berkuasa,kini...

jd,mereka haya menganggap sekolah hanya tempat persiggahan.cikgu hanya memberi ilmu,dan bila diberi latihan,mereka byk yg tidak dpt menjawab sekiranya guru tidak membantu==

kenapa ni terjadi??

itu belum kira dengan kerisauan saya terhadap media filem dan pelbagai hiburan yang tah-apa-apa,yg bukan mendidik generasi muda supaya bermoral,bahkan seolah bermegah,menayangkan seolah2 kita negara yg penuh dengan masalah==

kenapakah,filem berunsur rempit yg byk ditayangkan?Secara tidak lgsung,apakah pengarah filem mendidik remaja supaya pandai merempit?

filem berunsur kekeluargaan,dan berunsur nilai pengajaran,selalu dianggap filem bermutu rendah.....

kalau beginilah cara kita berfikir,KE MANA ARAH ANAK MUDA KITA?

apapun,sy sgt harap wajah2 kesayangan saya,yg sy lihat setiap hari di kelas,adalah terselamat dr segala ancaman zaman ini///..

dahsyat sungguh,kesan negatif pd mereka,hingga tak sanggup sy fikir.

sy tak sanggup lihat anak murid sy,yg sy sgt sayangi terjebak dlm kes2 masalah juvana/
bagaimana sebenarnya nk menyelamatkan mereka//????

sy masih berfikir..............................

No comments:

“Cintailah apa yang kamu cintai sekadarnya saja, boleh jadi apa yang kamu cintai itu menjadi sesuatu yang paling kamu benci pada suatu hari nanti. Bencilah Sesuatu yang yang kamu benci sekadarnya saja, boleh jadi ia akan menjadi sesuatu yang paling kamu sukai pada suatu hari nanti.” (HR. Tirmidzi)

Popular Posts

Loading...